Meer over Calma

Calma Producties wil levens verrijken door de schoonheid van de klassieke muziek te delen.

Wij stimuleren amateurs en (top)talent in spé om het hoogst mogelijke niveau te behalen. En dragen zo bij aan de ontwikkeling van (top)talent.

Dit doen we door producties te maken: van idee tot uitvoering. Hiermee inspireren we bestaand en nieuw publiek en creëren we een podium voor de uitvoerenden. Hierdoor ontstaat er meer aanbod van klassieke muziek in Drenthe.

Calma producties gaat voor een toekomst waarin Drentse liefhebbers (in spé), amateurs, talenten, jonge en gerenommeerde musici met elkaar verbonden zijn. En samen een ongekende inspirerende dynamiek creëren, die zal reiken tot buiten de provinciegrenzen.

DE INITIATIEFNEMERS

Calma producties ontstond in de harten en hoofden van Carina Vinke, Lubertus Leutscher en Marit Broekroelofs. Samen vormen zij het artistieke team van Calma.

-

Carina Vinke

'De zeer veelzijdige Drentse alt-mezzo met een in het oog springende internationale carrière. Carina is zangeres, zangdocente oa aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag, presentatrice en dirigent. Bij Calma is zij onderdeel van het artistieke team en neemt een artistieke, uitvoerende en coachende rol op zich.De zeer veelzijdige Drentse alt-mezzo Carina Vinke heeft inmiddels een in het oog springende internationale carrière opgebouwd. Dat heeft zeker ook te maken met het opvallende donkere timbre van haar stem en haar dramatische talent. Dankzij de combinatie van deze en andere kwaliteiten is Carina op veel terreinen inzetbaar. Carina is als hoofdvakdocente solozang verbonden (SVJT) aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Als docent bij Zing je Sterk werkt ze met mensen met Long-Covid klachten. Ze won de ‘Cultuurprijs Emmen’ in 2020.

De zeer veelzijdige Drentse alt-mezzo Carina Vinke heeft inmiddels een in het oog springende internationale carrière opgebouwd. Dat heeft zeker ook te maken met het opvallende donkere timbre van haar stem en haar dramatische talent. Dankzij de combinatie van deze en andere kwaliteiten is Carina op veel terreinen inzetbaar. Carina is als hoofdvakdocente solozang verbonden (SVJT) aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Als docent bij Zing je Sterk werkt ze met mensen met Long-Covid klachten. Ze won de ‘Cultuurprijs Emmen’ in 2020.

Als operazangeres trad ze op als Freude-Engel bij de Nationale Opera (alt-soliste) in Stockhausen zijn Engel-Prozessionen tijdens het Holland Festival in een regie van Pierre Audi. Zij was als hoofdrolspeelster al te horen en te zien in opera’s van Bizet (Carmen), Saint-Saens (Dalila), Gluck (Orfeo) en Menotti (Miss Todd in The Old Maid and the Thief). 

Carina vertolkte, Twice Through the heart van Turnage en Veendammer Wind (Freya) van Wind. 

Het modernere repertoire gaat zij niet uit de weg. In ‘Moonstruck Intoxication,’ met het NEUE in een regie van Lotte de Beer vertolkte Carina Schönberg zijn Pierrot Lunaire en de titelrol in Miss Donnithorne’s Maggot van Maxwell Davies. De uitvoering werd door het Duitse tijdschrift Ensemble geprezen als interpretatie van ‘wereldklasse’.

Veel prijswinnende componisten componeerden grote werken voor Carina, waaronder Kortekaas, Security matter C, Živković, Ascetic Discourse en Bogoluchie en Staern Tranströmer Sånger. In mei en juni 2022 zal Carina met het NBE een speciaal voor haar gearrangeerde versie van de Vier Letzte Lieder van Strauss uitvoeren.

Haar sterke affiniteit voor de liederen van Gustav Mahler heeft geleid tot uitvoeringen van al zijn vocale werken. Hoogtepunten zijn onder andere de Tweede Symfonie met het Europees Jeugdorkest o.l.v. Vladimir Ashkenazy, de Derde Symfonie en Das Lied von der Erde in Milaan met het LaVerdi Orchestra onder baton van Xian Zhang. Ze zong tientallen uitvoeringen van Das Lied von der Erde met het LaVerdi Orchestra, University of Guanajuato Symphony Orchestra, het NJO, het New European Ensemble, LUDWIG en Re–Orchestra onder leiding van dirigenten als Martin Sieghart, Xian Zhang, Ed Spanjaard en Christian Karlsen. Carina zong de Rückert liederen in Guanajuato met het OSUG en met Maarten Koningsberger zong ze alle liederen uit Des Knaben Wunderhorn. In de grote concertzalen van Nederland zong zij de alt-solo in Mahler 8 onder leiding van Jules van Hessen.

Carina is een veelgevraagd soliste in oratoria: zo zong ze talrijke composities en passies van Bach maar ook van Mozart, Händel, Verdi, Jenkins, Tippet, Rossini, Mendelssohn, Szymanovski, Prokofiev en Dvořák

Carina zingt bijna het gehele concertrepertoire voor alt In oktober 2021 zong Carina Vinke in Uppsala Zweden o.l.v. Christian Karlsen De Falla zijn El amor brujo met het Tallinn Chamber Orchestra. Il Tramonto van Respighi, La vierge a midi en miroir de peine van Hendrik Andriessen, de Negende Symfonie van Beethoven, Nevsky Cantata van Prokofiev, The Music makers en Sea- Pictures van Elgar, De Alt-Rhapsodie van Brahms, De Wesendonck-liederen van Wagner, Voices van Henze, Mussorgsky zijn liederen van de dansen en de dood en Bernstein zijn eerste Symfonie Jeremiah. 

Gedurende het Holland Festival zong ze Met het ASKO-Schoenberg Ensemble onder leiding van Etienne Siebens, Pierre Boulez zijn ‘Le Marteau sans maître’.

Carina zong in binnen- en buitenland op tv (o.a. European artist, DWDD, RTV Drenthe), op de Nationale Radio en maakte in eigen beheer twee cd’s, Connected en Silent Echoes. 

Met pianiste Mariana Izman vormt ze het Duo Izman & Vinke en met de Zweedse gitarist Jacob Kellermann het Duo Vinke-Kellermann.

Carina is zangeres, zangdocente, presentatrice en dirigeert het Emmens Mannenkoor en het gemengd koor Pur Sang in Sleen. Ze is als mens en musicus maatschappelijk betrokken en zong projecten in samenwerking met onder andere Amnesty International, Warchild en Reclaim Childhood. 

Carina behaalde haar bachelor- en master-diploma aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag (Prof. Jard van Nes) en studeerde aan De Nederlandse Opera Academie. Masterclasses volgde Carina bij Christa Ludwig, Nathalie Stutzman en Rudolf Jansen.  Carina studeerde ‘lied’ in Brussel bij Udo Reinemann en in Granada bij Teresa Berganza.

-

Lubertus Deutscher

'Een muzikaal fenomeen, trompettist vanaf jonge leeftijd. Lubertus is veelgevraagd internationaal actief (gast)dirigent. Artistiek directeur van het Veenkoloniaal Symfonie Orkest en initiatiefnemer van bijzondere projecten en grensoverschrijdende samenwerkingen. Bij Calma is hij onderdeel van het artistieke team en neemt een artistieke, uitvoerende en coachende rol in.

Lubertus Leutscher (1960) begon zijn muzikale opleiding op achtjarige leeftijd met trompet en piano. Mede doordat hij diverse muziekfestivals en concoursen in binnen- en buitenland bezocht en vele prijzen in de wacht sleepte, bleef zijn muzikaal talent niet onopgemerkt. Hierdoor kon hij op opmerkelijk jonge leeftijd van veertien jaar beginnen aan de vooropleiding aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen en vervolgde hij zijn studie met als hoofdvak trompet bij Freddie Grin en bijvak piano bij Gerardus van der Deijl.  

Leutscher speelde in het Frysk Orkest, vervolgens het Koninklijk Concertgebouw Orkest en het Noord Nederlands Orkest. Hij werkte onder beroemde dirigenten als Bernard Haitink, Antal Doráti, Nicolaus Harnoncourt, Jean Fournet, Hans Vonk, Edo de Waart en Kirill Kondrasjin. Als solist trad Leutscher veel op in Duitsland, Zwitserland en op festivals in o.a. Noorwegen. Als docent was Lubertus Leutscher van 1980 tot 1991 verbonden aan het Gronings Opleidings Instituut. Tevens was hij docent aan de Stedelijke Muziekschool in Groningen en Muziek- Dans- en Theaterschool in Veendam. 

Lubertus Leutscher studeerde orkestdirectie bij de vermaarde Nederlandse dirigent Anton Kersjes. De intense samenwerking met dirigent en violist Victor Liberman gaf hem verdere artistieke impulsen en inspiratie. Lubertus Leutscher was de afgelopen jaren regelmatig gastdirigent bij het Bochumer Symphoniker in Duitsland en dirigeerde hij meerdere concerten met het Gelders Orkest. Met het HSO maakte hij een succesvolle tournee naar Israël waar o.a. de Henry Crown Hall/Jerusalem Theater werd aangedaan. Lubertus Leutscher is tevens initiator van de in 2010 opgerichte stichting Veenkoloniaal Symfonie Orkest Met dit regionale orkest verwierf hij veel lof voor de bijzondere projecten die dit orkest de afgelopen jaren maakte met o.a. ‘Het Geluk’, Tsjechov in de Veenkoloniën, ‘Streekgenoten’, ‘Dopper Festival’, overige diverse grote symfonische projecten in o.a.de Duitse grensstreek en voetbalopera ‘Veendammer Wind’. 

In 2019 is Lubertus Leutscher benoemd tot artistieke leider/dirigent van het Chor des städtischen Musikverein in Meppen in Duitsland. In 2022 zal hij een groot koor-orkest project dirigeren in Praag en een jaar later in Berlijn. Tevens is hij de komende jaren als gastdirigent uitgenodigd in Letland en Litouwen met o.a. werken van Dopper.

-

Marit Broekroelofs

‘Authentiek musicus, celliste, adviseur en coach voor musici. Oprichtster, artistiek- en zakelijke leider van het oude muziekensemble Margaretha Consort. Hierbij weet Marit met haar enthousiasme mensen aan zich te binden en maakt zij interessante en hoogwaardige programma’s. Zij is bij Calma onderdeel van het artistieke team en zal een artistieke, uitvoerende en coachende rol oppakken.

Marit Broekroelofs studeerde (barok)cello aan de Schumann Akademie en het ArtEZ conservatorium in Zwolle. Ook bespeelt ze de viola da gamba.

Ze werkt als freelance musicus met zangers, instrumentalisten en ensembles in heel Nederland mee aan uitvoeringen van met name oude muziek.

Gespecialiseerd in Basso Continuo houdt ze zich bezig met historische uitvoeringspraktijk en stijlgetrouwheid en bekwaamde zich daarnaast in retoriek, latijn en filosofie.

Marit verzorgt artistiek advies en coaching aan amateurmusici, ze coacht regelmatig basgroepen van amateurorkesten, geeft ensemblelessen en basso continuo aan cellisten en gambisten.

In 2009 richtte zij het oude muziekensemble Margaretha Consort op. Ze heeft  

zowel de zakelijke als artistieke leiding en bracht dit professionele ensemble waar het nu is. In een tijd van recessie en toenemend zwaar weer voor de cultuursector voorwaar geen sinecure!

Haar artistieke kwaliteiten laten zich allereerst zien in de programmering en casting. Met haar enthousiasme en authenticiteit weet zij mensen aan zich te binden en met haar goede neus voor kwaliteit maakt ze interessante en hoogwaardige programma’s. Daarnaast leidt Marit de repetities en concerten. Als het programma daarom vraagt zoekt ze een externe specialist voor de muzikale leiding.

Als zakelijk leider legt en onderhoudt zij ook het contact met opdrachtgevers, culturele commissies en stichtingen, ze maakt begrotingen en subsidieaanvragen en ze verzorgt de algehele PR.